Obsah
ÚSTR pořádá sympozium Film a stalinismus
Ústav pro studium totalitních režimů pořádá 6. 12. 2011 celodenní sympozium „Film a stalinismus“.
Sympozium se zaměří na dějiny převážně českého filmu „stalinského“ období (s těžištěm v letech 1945–1955), na tyto základní otázky: jak filmová tvorba v rámci totalitního systému fungovala, jaké byly její úkoly a možnosti a jak byla recipována. Zvláštní pozornost bude pak věnována problematice filmové (televizní) paměti stalinismu.
Sympozium „Film a stalinismus“ je pořádáno u příležitosti vydání kolektivní monografie „Film a dějiny 3. Politická kamera – film a stalinismus“ a zároveň v rámci přehlídky komunistických filmových agitek („Biograf s agitkou“). Oba podniky (sympozium i přehlídka) jsou pak součástí projektu „Film a dějiny totalitních režimů“, zaměřeného na zkoumání komunismu a nacismu/fašismu nejen z hlediska politických, ale i filmových a vůbec kulturních dějin.
Charakteristika publikace: V návaznosti na publikaci „Film a dějiny 2. Adolf Hitler a ti druzí – filmové obrazy zla“ vznikl společný projekt nakladatelství Casablanca a Ústavu pro studium totalitních režimů iniciovaný prof. K. Feigelsonem z pařížské Sorbonny, editorem sborníku „Caméra politique – cinéma et stalinisme“ (2005). Tento sborník vydaný v prestižní řadě Theoreme obsahuje studie, které odrážejí nejen „sovětskou zkušenost“, ale i vliv stalinismu v ostatních kulturách (Francie, Itálie, Čína, Polsko atd.), čímž vytváří pozoruhodně plastickou mozaiku daného fenoménu. Kol. monografie „Film a dějiny 3. Politická kamera – film a stalinismus“ bude výběrovým vydáním tohoto sborníku obohaceným o původní české studie, které se pokusí osvětlit „stalinskou“ éru v českém (československém) filmu.
Program sympozia „Film a stalinismus“
USTR, 6. prosince, 10–19 hod
10.00 – 13.00
- Petr Kopal: Imaginace (stalinské) totality. Filmová propaganda jako historický problém
- Kamil Činátl: Filmová paměť stalinismu. Obrazy minulosti jako stabilizátor paměti a sociálních rámců kolektivního vzpomínání
- Pavel Skopal: Muži v sedle, v cirku a na létajících strojích. Dějiny filmové recepce v českých zemích 1945–1953
- Petr Bednařík: Klement Gottwald v československé normalizační kinematografie
- Daniel Růžička: „Gottwald“ byl pro nás zkouškou dospělosti
- Diskuze
13.00 – 14.00
Oběd
14.15 – 16.00
- Jindřiška Bláhová: Stalinovy klony v Hollywoodu a Sověti na Barrandově: ideologie, ekonomika a distinkce v kritické recepci vyšetřování Výboru pro neamerickou činnost (1947–48) v československém levicovém tisku v období transformace domácího filmového průmyslu
- Vít Schmarc: Zítra se bude tančit všude: stalinský žánr par excellence?
- Jan Jaroš: Mezinárodní kontext prvních filmů Jasného a Kachyni
- Lucie Česálková: Noví noví lidé. Budovatelská tematika v produkci Krátkého filmu v letech 1945–1954
- Luděk H. Havel: Film, umění nejmasovější (Filmový festival pracujících 1948–1959)
- Diskuse
Přestávka
17.00 – 18.00
- Petr Slinták: Agitátoři a ti druzí ve filmu „Cesta hlubokým lesem“
- Jaroslav Pinkas: Obrazy 50. let v polistopadové kinematografii
- Tomáš Hála: Pokání. Rehabilitace paměti na cestě k chrámu
- Dan Mircea Duta: Místní (rumunský) stalinismus a (sovětský) komunismus z dovozu v rumunské kinematografii 50. let
Závěrečná diskuse