Obsah
Film a dějiny 3: Politická kamera – film a stalinismus.
Eds. Kristian Feigelson, Petr Kopal
Kniha vychází jako již třetí počin v řadě sborníků věnovaných vztahu kinematografie a historie a přímo navazuje na předchozí společný projekt nakladatelství Casablanca a Ústavu pro studium totalitních režimů Film a dějiny 2. Adolf Hitler a ti druzí – filmové obrazy zla (ed. P. Kopal, Praha 2009). Jejím základem je výběrový překlad francouzského sborníku Caméra politique – cinéma et stalinisme (2005), který vznikl prací mezinárodního kolektivu autorů pod vedením profesora pařížské Sorbonny Kristiana Feigelsona. Soubor studií předních evropských a zámořských filmových historiků podává plastický obraz dějin sovětské kinematografie v období stalinismu a zároveň představuje jeho reflexi a vliv nejen v novodobém sovětském filmu, ale i v jiných národních kinematografiích. Naše publikace francouzský text obohacuje o původní české a slovenské stati, které zkoumají stalinskou éru zejména v československém filmu. V oddíle nazvaném Ve světle a stínu Stalina se autoři pokoušejí odpovědět na základní otázky: Jak filmová tvorba v rámci totalitního systému fungovala? Jaké byly její úkoly a možnosti? Jakým způsobem byla recipována? Zvláštní pozornost je věnována problematice paměti stalinismu, fenoménu filmových festivalů po únoru 1948 a retro-tematice (filmovým a televizním obrazům Klementa Gottwalda ze 70. a 80. let).
Nakladatel: Casablanca, ÚSTR
Formát: 568 stran
Rok vydání: 2012
Recenze knihy v MF DNES, Víkend, 12. 5. 2012 (str. 36, 37)
Recenze sborníku Film a dějiny v časopisu Cinepur
Briana Čechová, Film a dějiny potřetí, Film a doba, roč. 58, 2012, č. 3, str. 174-175 (PDF)